Lp. | Blok tematyczny | Treści kształcenia | Działania edukacyjne | Przewidywane osiągnięcia dziecka |
-
| Zabawy integrujące zespół klasowy | Zabawy mające na celu wypracowanie u dzieci przynależności do grupy rówieśniczej | | Dziecko potrafi bawić się i współpracować w grupie |
-
| Moje miasto RACIBÓRZ | Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością, zapoznanie z ważniejszymi zabytkami, herbem, legendami i charakterystycznym budownictwem. | Wycieczka w celu poznania najciekawszych obiektów.
Oglądanie albumu.
Wykonanie herbu Raciborza
Zaznaczenie miejscowości na mapie.
Wycieczka do muzeum lub ulicami miasta
| Dziecko : Zna nazwę własnej miejscowości
Potrafi wymienić najważniejsze zabytki,
Rozpoznaje i nazywa herb Raciborza
Potrafi wykonać z kolorowego papieru herb
Zna swój adres i adres szkoły
Potrafi wskazać na mapie Raciborza
Poznaje miejs-cowy folklor,
|
-
| WYCIECZ-KA | Utrwalenie znajomości własnego adresu zamieszkania. Poznanie usytuowania Raciborza na mapie Budzenie zaintereso-wania tradycjami i miejscowym folklorem. Zapoznanie z twórczością Janusza Nowaka | Słuchanie czytanej przez n-la legendy o powstaniu miasta Raciborza
Teatrzyk z wykorzystaniem pacynek, i tekstu legendy”
Słuchanie legendy o powstaniu państwa polskiego.
| |
-
| MOJA OJCZYZNA POLSKA | Nabywanie poczucia przynależności narodowej. Symbole narodowe: flaga, godło, hymn, stolica. | Omówienie symboli narodowych: flaga, godło.
Zaznaczanie i rozpoznawanie konturów Polski i Wisły na mapie.
Nauka wiersza Wł. Bełzy „Kto ty jesteś”.
Słuchanie hymnu państwowego.
w odpowiedniej postawie, ciszy i skupieniu.
Kolorowanie godła wg podanego schematu.
Wykonanie biało-czerwonej chorągiewki.
| Zna barwy narodowe.
Wie jak nazywa się stolica Polski.
Rozumie pojęcia: Polak, Polska, język polski.
Potrafi wskazać na mapie Warszawę.
Zachowuje się właściwie w trakcie słuchania hymnu.
|
-
| WĘDRÓWKI PO POLSCE | Przybliżenie dzieciom wiadomości na temat Krakowa Ukazanie piękna polskich gór- folklor, tradycje Przybliżenie regionu ”Śląska” -jego tradycje i legendy. Żeglarski rejs- zabawy integrujące grupę Poznanie Pomorza. | Oglądanie zdjęć albumów, książek,
Omówienie stroju krakowskiego
Słuchanie legendy o smoku wawelskim
Praca plastyczna” Pocztówka z Krakowa
Słuchanie wierszy, nagrań muzyki góralskiej
Słuchanie opowia-dania nauczycielki o góralach i ich życiu.
Legenda o Skarbniku ilustrowana ilustracjami
Opowiadanie nauczycielki o pracy górnika i patronce św. Barbarze.
Zaznaczanie na mapie zagłębia węglowego siar-kowego i miejsc wydobycia soli.
Zaznaczenie na mapie Polski Pomorza.
Zabawy dramowe – odgrywanie na statku różnych sytuacji.
| Rozpoznaje różne regiony Polski
Potrafi odczytać z mapy: Tatry, Kraków, Bałtyk.
Potrafią wybrać wyrazy dotyczące danego regionu.
|
-
| W KRAINIE ŚW. MIKOŁAJA | Tradycje św. Mikołaja. Prawdy i mity o św. Mikołaju. Filandia kraj św. Mikołaja. | Wysłuchanie opowieści o św. Mikołaju.
Pisanie listu do św. Mikołaja.
Wyszukiwanie na mapie Europy miejscowości Rovaniemi w Laponii.
Św. Mikołaj – praca plastyczna
| Dziecko zdobędzie wybrane wiadomości na temat Filandii,
Pozna tradycje mikołajkowe w Polsce i wybranych krajach Europy,
|
-
| TRADYCJE I ZWYCZAJE ŚWIĄTECZ-NE | Ukazanie piękna polskich tradycji świątecznych; Zwyczaj śpiewania kolęd Zwyczaj składania życzeń świątecznych Zwyczaj zasiadania do wieczerzy wigilijnej wraz z pojawieniem się pierwszej gwiazdki Zwyczaj obdarowywania bliskich prezentami podczas kolacji wigilijnej Poznanie świątecznych zwyczajów Niemców, Zwyczaj ubierania choinki rodem z Niemiec Poznanie świątecznych zwyczajów Brytyjczyków Zwyczaj wysyłania kart świątecznych rodem z Anglii | Nauka polskiej kolędy ”Dzisiaj w Betlejem
Wykonanie kartki świątecznej
Wykonanie stroika świątecznego
Spotkanie opłat-kowe z udziałem rodziców
Dzielenie się opłatkiem
Śpiewanie kolęd
Wykonanie ozdób choinkowych”
Ozdabianie choinki własnoręcznie wykonanymi ozdobami
Rozmowa o pierwszej karcie świątecznej rodem z Anglii,
Zabawy z wykorzystaniem komputera
| Poznaje tradycje związane ze świętami,
Aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do świąt,
Wypowiada się na temat zwyczajów świątecznych w swoich rodzinach.
Poznanie Niemiec – kraju skąd przywędrował do nas zwyczaj strojenia choinki
Dziecko zdobędzie wybrane wiadomości na temat Niemiec.
Pozna genezę kartki świątecznej,
Wskazuje na mapie politycznej Wielką Brytanię,
Potrafi korzystać z edukacyjnych gier komputerowych
|
-
| PODRÓŻ W KRAINĘ BAJEK I BAŚNI | Przybliżenie dzieciom postaci duńskiego bajkopisarza H. Ch. Andersena. Zapoznanie z bajką „Królowa Śniegu” Przekazanie dzieciom podstawowych informacji o braciach Grimm Poznanie wierszy Jana Brzechwy | Posiada podstawowe informacje na temat braci Grimm
Umie wymienić tytuły popularnych baśni
Zna twórczość Jana Brzechwy
Aktywnie uczestniczy w odgrywaniu ról
Zna baśnie i bajki
Słuchanie baśni opowiadanej przez nauczycielkę z wykorzystaniem ilustracji.
Praca plastyczna „Pałac królowej śniegu” lub teatrzyk do treści baśni
Teatrzyk pacynkowy na podstawie utworu „Czerwony Kapturek”
Inscenizowanie wybranych wierszy i nauka na pamięć
Ilustrowanie baśni i opowiadań
Konkurs czytelniczy pt. „Znam bajki i baśnie”
| Zna twórczość Andersena i posiada podstawowe informacje o jego ojczyźnie Danii.
Umie wypowiedzieć się plastycznie.
Umie wskazać kraj naszych sąsiadów- Niemcy.
Zna stolicę.
|
-
| ODKRY-WAM ŚWIAT | Poznajemy tradycję, kulturę, tańce, muzykę i tradycyjne potrawy wybranych krajów europejskich, Włochy, Grecja, Francja. Włoskie przysmaki. Francja kraj z wieżą Eiffla i stolicą mody. Grecja-kraj igrzysk olimpijskich. | Wyszukiwanie państw na mapie Europy,
Rozmowa na temat symboli narodowych.
Korzystanie z programu komputerowego „Młody Europejczyk”
Wykonanie pizzy lub sałatki greckiej.
Oglądanie ilustracji budowli Paryża.
Odczytanie kartoników Francja, Paryż.
Projektowanie stroju dla lalki lub siebie
Zorganizowanie kącika przebieranek
Pokaz mody
Opowiadanie nauczycielki na temat igrzysk i kraju z którego się wywodzą, odczytywanie napisów: Grecja, Ateny, olimpiada, sport.
Zawody olimpijskie z podziałem na drużyny.
Słuchanie utworu „Grek Zorba”
taniec z gazetami.
| Zdobędzie wybrane wiadomości na temat Włoch, Francji, Grecji.
Rozpoznaje symbole narodowe wybranych krajów.
Korzysta z internetu jako źródła informacji
Potrafi wziąć udział w zabawach grupowych zgodnie z podanymi zasadami.
Efektywnie współdziałać w zespole.
Wskazać składniki do przygotowania pizzy, sałatki greckiej.
Wykazuje się twórczymi pomysłami w trakcie zabaw.
Zawody sportowe
|
-
| POZNA-JEMY UNIĘ EURO-PEJSKĄ | Co to jest Unia Europejska? Mapa unii europejskiej, Najważniejsze instytucje: Rada Europejska, Parlament. Poznanie symboli unii europejskiej: flaga, hymn, waluta euro. | Słuchanie hymnu Unii: „Oda do radości”.
Wykonanie flagi Unii (12 złotych gwiazd ułożonych koliście na lazurowym tle)
Wykonanie plakatu ulubionego boha-tera bajkowego.
Odwzorowywanie i kolorowanie wzorów waluty UE
Rozwiązywanie zagadek na temat postaci bajkowych
| Zapozna się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi Unii Europejskiej,
Wie, co to jest UE;
Zna symbole i walutę,
Zapozna się z trzema podstawowymi instytucjami Unii,
Wie że Polska leży w Europie
Umie wypowiedzieć się plastycznie na dany temat.
Zna rozwiązanie zagadek.
|
-
| WIELKA-NOC W EUROPIE | Powitanie wiosny z postaciami bajkowymi Unii Europejskiej | | |
-
| CO NAS ŁĄCZY | Poznanie tradycji świątecznych w Polsce i Szwecji. Poznawanie muzyki, tańców i piosenek z różnych stron świata. Zorganizowanie Klasowego Turnieju Europejskiego. Dzień Matki i Ojca w różnych krajach Europy. | Słuchanie muzyki z różnych stron świata
Ilustrowanie muzyki za pomocą różnorodnych form artystycznego wyrazu.
Udział dzieci w konkursie wiedzy o UE
Wykonanie upominku.
| Potrafi wskazać Szwecję na mapie Europy.
Potrafi określić nastrój muzyki.
Odtwarza ruchem nastrój słuchanej muzyki
Umie zatańczyć proste układy.
Wykaże się wiadomościami o krajach Unii Europejskiej.
Potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności.
Rozumie podstawowe słowo mama w kilku językach.
|
-
| DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA | Dzień Dziecka w różnych krajach zjednoczonej Europy i na świecie. Wyglądamy inaczej, czujemy tak samo- poznawanie uczuć: miłości radości smutku. | Słuchanie czytanych przez nauczyciela opowiadań o przygodach „Dzieci z Bullerbyn”
”Wyszukiwanie podobieństw i różnic w wyglądzie i zachowaniu dzieci z różnych stron świata.
Wykonanie plakatu ”Dzieci świata”
| Akceptuje odmienność dzieci innych krajów,
Wie co to jest przyjaźń jaka jest ważna
Poznaje takie wartości jak lojalność, tolerancja
|