Łączna liczba wyświetleń

Rozkład zajęć


MAŁY EUROPEJCZYK
Lp.
Blok tematyczny

Treści kształcenia

Działania edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dziecka
Zabawy integrujące zespół klasowy
Zabawy mające na celu wypracowanie u dzieci przynależności do grupy rówieśniczej
  • Zabawy z użyciem chusty
Dziecko potrafi bawić się i współpracować w grupie
Moje miasto RACIBÓRZ
Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością, zapoznanie z ważniejszymi zabytkami, herbem, legendami i charakterystycznym budownictwem.
  • Wycieczka w celu poznania najciekawszych obiektów.
  • Oglądanie albumu.
  • Wykonanie herbu Raciborza
  • Zaznaczenie miejscowości na mapie.
  • Wycieczka do muzeum lub ulicami miasta
Dziecko :
  • Zna nazwę własnej miejscowości
  • Potrafi wymienić najważniejsze zabytki,
  • Rozpoznaje i nazywa herb Raciborza
  • Potrafi wykonać z kolorowego papieru herb
  • Zna swój adres i adres szkoły
  • Potrafi wskazać na mapie Raciborza
  • Poznaje miejs-cowy folklor,
WYCIECZ-KA
Utrwalenie znajomości własnego adresu zamieszkania.
Poznanie usytuowania Raciborza na mapie
Budzenie zaintereso-wania tradycjami i miejscowym folklorem.
Zapoznanie z twórczością Janusza Nowaka
  • Słuchanie czytanej przez n-la legendy o powstaniu miasta Raciborza
  • Teatrzyk z wykorzystaniem pacynek, i tekstu legendy”
  • Słuchanie legendy o powstaniu państwa polskiego.
  • Aktywnie uczestniczy w zabawie
MOJA OJCZYZNA POLSKA
Nabywanie poczucia przynależności narodowej.
Symbole narodowe: flaga, godło, hymn, stolica.
  • Omówienie symboli narodowych: flaga, godło.
  • Zaznaczanie i rozpoznawanie konturów Polski i Wisły na mapie.
  • Nauka wiersza Wł. Bełzy „Kto ty jesteś”.
  • Słuchanie hymnu państwowego.
  • w odpowiedniej postawie, ciszy i skupieniu.
  • Kolorowanie godła wg podanego schematu.
  • Wykonanie biało-czerwonej chorągiewki.
  • Zna barwy narodowe.
  • Wie jak nazywa się stolica Polski.
  • Rozumie pojęcia: Polak, Polska, język polski.
  • Potrafi wskazać na mapie Warszawę.
  • Zachowuje się właściwie w trakcie słuchania hymnu.
WĘDRÓWKI PO POLSCE
Przybliżenie dzieciom wiadomości na temat Krakowa
Ukazanie piękna polskich gór- folklor, tradycje
Przybliżenie regionu ”Śląska” -jego tradycje i legendy.
Żeglarski rejs- zabawy integrujące grupę Poznanie Pomorza.
  • Oglądanie zdjęć albumów, książek,
  • Omówienie stroju krakowskiego
  • Słuchanie legendy o smoku wawelskim
  • Praca plastyczna” Pocztówka z Krakowa
  • Słuchanie wierszy, nagrań muzyki góralskiej
  • Słuchanie opowia-dania nauczycielki o góralach i ich życiu.
  • Legenda o Skarbniku ilustrowana ilustracjami
  • Opowiadanie nauczycielki o pracy górnika i patronce św. Barbarze.
  • Zaznaczanie na mapie zagłębia węglowego siar-kowego i miejsc wydobycia soli.
  • Zaznaczenie na mapie Polski Pomorza.
  • Zabawy dramowe – odgrywanie na statku różnych sytuacji.
  • Rozpoznaje różne regiony Polski
  • Potrafi odczytać z mapy: Tatry, Kraków, Bałtyk.
  • Potrafią wybrać wyrazy dotyczące danego regionu.
W KRAINIE ŚW. MIKOŁAJA
Tradycje św. Mikołaja.
Prawdy i mity o św. Mikołaju.
Filandia kraj św. Mikołaja.
  • Wysłuchanie opowieści o św. Mikołaju.
  • Pisanie listu do św. Mikołaja.
  • Wyszukiwanie na mapie Europy miejscowości Rovaniemi w Laponii.
  • Św. Mikołaj – praca plastyczna
  • Dziecko zdobędzie wybrane wiadomości na temat Filandii,
  • Pozna tradycje mikołajkowe w Polsce i wybranych krajach Europy,
TRADYCJE
I ZWYCZAJE ŚWIĄTECZ-NE
Ukazanie piękna polskich tradycji świątecznych;
Zwyczaj śpiewania kolęd
Zwyczaj składania życzeń świątecznych
Zwyczaj zasiadania do wieczerzy wigilijnej wraz
z pojawieniem się pierwszej gwiazdki
Zwyczaj obdarowywania bliskich prezentami podczas kolacji wigilijnej
Poznanie świątecznych zwyczajów Niemców,
Zwyczaj ubierania choinki rodem z Niemiec
Poznanie świątecznych zwyczajów Brytyjczyków
Zwyczaj wysyłania kart świątecznych rodem z Anglii
  • Nauka polskiej kolędy ”Dzisiaj w Betlejem
  • Wykonanie kartki świątecznej
  • Wykonanie stroika świątecznego
  • Spotkanie opłat-kowe z udziałem rodziców
  • Dzielenie się opłatkiem
  • Śpiewanie kolęd
  • Wykonanie ozdób choinkowych”
  • Ozdabianie choinki własnoręcznie wykonanymi ozdobami
  • Rozmowa o pierwszej karcie świątecznej rodem z Anglii,
  • Zabawy z wykorzystaniem komputera
  • Poznaje tradycje związane ze świętami,
  • Aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do świąt,
  • Wypowiada się na temat zwyczajów świątecznych w swoich rodzinach.
  • Poznanie Niemiec – kraju skąd przywędrował do nas zwyczaj strojenia choinki
  • Dziecko zdobędzie wybrane wiadomości na temat Niemiec.
  • Pozna genezę kartki świątecznej,
  • Wskazuje na mapie politycznej Wielką Brytanię,
  • Potrafi korzystać z edukacyjnych gier komputerowych
PODRÓŻ W KRAINĘ BAJEK I BAŚNI
Przybliżenie dzieciom postaci duńskiego bajkopisarza H. Ch. Andersena.
Zapoznanie z bajką „Królowa Śniegu”
Przekazanie dzieciom podstawowych informacji o braciach Grimm
Poznanie wierszy Jana Brzechwy
  • Posiada podstawowe informacje na temat braci Grimm
  • Umie wymienić tytuły popularnych baśni
  • Zna twórczość Jana Brzechwy
  • Aktywnie uczestniczy w odgrywaniu ról
  • Zna baśnie i bajki
  • Słuchanie baśni opowiadanej przez nauczycielkę z wykorzystaniem ilustracji.
  • Praca plastyczna „Pałac królowej śniegu” lub teatrzyk do treści baśni
  • Teatrzyk pacynkowy na podstawie utworu „Czerwony Kapturek”
  • Inscenizowanie wybranych wierszy i nauka na pamięć
  • Ilustrowanie baśni i opowiadań
  • Konkurs czytelniczy pt. „Znam bajki i baśnie”
  • Zna twórczość Andersena i posiada podstawowe informacje o jego ojczyźnie Danii.
  • Umie wypowiedzieć się plastycznie.
  • Umie wskazać kraj naszych sąsiadów- Niemcy.
  • Zna stolicę.
ODKRY-WAM ŚWIAT
Poznajemy tradycję, kulturę, tańce, muzykę i tradycyjne potrawy wybranych krajów europejskich, Włochy, Grecja, Francja.
Włoskie przysmaki.
Francja kraj z wieżą Eiffla i stolicą mody.
Grecja-kraj igrzysk olimpijskich.
  • Wyszukiwanie państw na mapie Europy,
  • Rozmowa na temat symboli narodowych.
  • Korzystanie z programu komputerowego „Młody Europejczyk”
  • Wykonanie pizzy lub sałatki greckiej.
  • Oglądanie ilustracji budowli Paryża.
  • Odczytanie kartoników Francja, Paryż.
  • Projektowanie stroju dla lalki lub siebie
  • Zorganizowanie kącika przebieranek
  • Pokaz mody
  • Opowiadanie nauczycielki na temat igrzysk i kraju z którego się wywodzą, odczytywanie napisów: Grecja, Ateny, olimpiada, sport.
  • Zawody olimpijskie z podziałem na drużyny.
  • Słuchanie utworu „Grek Zorba”
  • taniec z gazetami.
  • Zdobędzie wybrane wiadomości na temat Włoch, Francji, Grecji.
  • Rozpoznaje symbole narodowe wybranych krajów.
  • Korzysta z internetu jako źródła informacji
  • Potrafi wziąć udział w zabawach grupowych zgodnie z podanymi zasadami.
  • Efektywnie współdziałać w zespole.
  • Wskazać składniki do przygotowania pizzy, sałatki greckiej.
  • Wykazuje się twórczymi pomysłami w trakcie zabaw.
  • Zawody sportowe
POZNA-JEMY
UNIĘ EURO-PEJSKĄ
Co to jest Unia Europejska?
Mapa unii europejskiej,
Najważniejsze instytucje: Rada Europejska,
Parlament.
Poznanie symboli unii europejskiej: flaga, hymn, waluta euro.
  • Zapoznanie się z mapą fizyczną i polityczną Unii Europejskiej.
  • Odczytywanie nazw państw
  • Słuchanie hymnu Unii: „Oda do radości”.
  • Wykonanie flagi Unii (12 złotych gwiazd ułożonych koliście na lazurowym tle)
  • Wykonanie plakatu ulubionego boha-tera bajkowego.
  • Odwzorowywanie i kolorowanie wzorów waluty UE
  • Rozwiązywanie zagadek na temat postaci bajkowych
  • Zapozna się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi Unii Europejskiej,
  • Wie, co to jest UE;
  • Zna symbole i walutę,
  • Zapozna się z trzema podstawowymi instytucjami Unii,
  • Wie że Polska leży w Europie
  • Umie wypowiedzieć się plastycznie na dany temat.
  • Zna rozwiązanie zagadek.
WIELKA-NOC
W
EUROPIE
Powitanie wiosny z postaciami bajkowymi
Unii Europejskiej
  • Porównywanie polskich i europejskich zwyczajów świątecznych,
  • Malowanie pisanek,
  • Zna zwyczaje i tradycje wielkanocne. kultywowane w Polsce
CO NAS ŁĄCZY
Poznanie tradycji świątecznych w Polsce i Szwecji.
Poznawanie muzyki, tańców i piosenek z różnych stron świata.
Zorganizowanie Klasowego Turnieju Europejskiego.
Dzień Matki i Ojca w różnych krajach Europy.
  • Słuchanie muzyki z różnych stron świata
  • Ilustrowanie muzyki za pomocą różnorodnych form artystycznego wyrazu.
  • Udział dzieci w konkursie wiedzy o UE
  • Wykonanie upominku.
  • Potrafi wskazać Szwecję na mapie Europy.
  • Potrafi określić nastrój muzyki.
  • Odtwarza ruchem nastrój słuchanej muzyki
  • Umie zatańczyć proste układy.
  • Wykaże się wiadomościami o krajach Unii Europejskiej.
  • Potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności.
  • Rozumie podstawowe słowo mama w kilku językach.
DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA
Dzień Dziecka w różnych krajach zjednoczonej Europy i na świecie.
Wyglądamy inaczej, czujemy tak samo- poznawanie uczuć: miłości radości smutku.
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela opowiadań o przygodach „Dzieci z Bullerbyn”
  • Wyszukiwanie podobieństw i różnic w wyglądzie i zachowaniu dzieci z różnych stron świata.
  • Wykonanie plakatu ”Dzieci świata”
  • Akceptuje odmienność dzieci innych krajów,
  • Wie co to jest przyjaźń jaka jest ważna
  • Poznaje takie wartości jak lojalność, tolerancja